ראשי לב ליבו של מחשב נייד – דיסק קשיח

לב ליבו של מחשב נייד – דיסק קשיח

אצלנו בגוף האדם המידע המאוסן נמצא במוח, המוח שלנו מכיל מידע רב המחולק למליוני מחלקות ואגפים. המקביל של המוח במחשבים בכלל ובמחשב נייד בפרוט הוא הדיסק הקשיח. בכל מחשב נייד יש התקן שעליו מאוחסן מידע כגון מערכת ההפעלה, קבצי תמונות, סרטוני וידאו מסמכים ועוד. לא אחת קורה שיש תקלה ואנו נצטרך לבצע תיקון דיסק קשיח במחשב נייד. התיקון אינו בהכרח החלפת הדיסק בחדש, יש מגוון פתרונות נוספים שיכולים לתת לכם מענה ותיקון. ראשית נבין מדוע בכלל דיסק קשיח מתקלקל מה הדרכים לתיקונו במידה ואפשר ואיך מחליפים דיסק קשיח במידה וזה הפתרון היחידי שנותר לכם.

הסיבות שגורמות לדיסק קשיח להתקלקל

ראשית נבדיל בין 2 סוגים של דיסקים קשיחים, הראשון והנפוץ יותר הוא דיסק קשיח מכאני, השני הוא מסוג SSD ללא חלקים נעים בתוכו. לרוב תיקון דיסק קשיח במחשב נייד יהיה לדגם המכני ולא ל SSD. להבדיל ממחשבי PC מחשב נייד הוא "נייד" והסיכוי שיקבל מכה גבוה מאוד, מספיק שהמחשב קיבל חבטה והוא עלול לגרום לזעזוע לדיסק הקשיח. הסיבה שדיסק קשיח פגיע יותר הוא אופן הבניה שלו. בתוך המארז יש פלטות עגולות המצופות בחומר מיוחד ועליו נצרב המידע, הפלטות העגולות הללו נעות על ציר על ידי מנוע וביניהם נעה זרוע עם מגען (דומה לפטיפון של פעם עם תקליט ומחט). כאשר הדיסק מקבל זעזוע הפלטות עלולות להישרט או שהזרוע עלולה לזוז ממקומה, הזעזוע יכול להיגרם מנפילה או מכה, יש תקלה נוספת שנגרמת עקב קצר חשמלי ואז לרוב הבעיה אינה מכאנית אלא אלקטרונית. 

אופן התיקון של דיסק קשיח

רגע לפני שממהרים להחליף את הקשיח בנייד שלכם כדאי לדעת תיקון דיסק קשיח במחשב נייד מתחלק ל 2 אפשרויות תיקון על ידי תוכנה ותיקון על ידי חומרה. כאשר יש בעיות של תקיעות מרובות ואנו לא מזהים בעיות פיזיות בדיסק יש סיכוי גבוה שהבעיה היא בכלל בתוכנות או במערכת ההפעלה, עלינו להריץ תוכנת בדיקה שתגיד לנו אם יש בעיות פיזיות בדיסק אם אין הדרך לתיקון תהיה על ידי הסרת תוכנות או התקנה מחדש של מערכת ההפעלה, ואם יש חיווי על סקטורים פגוממים ניתן להריץ תוכנת תיקון שתמפה אותם ותימע גישה וכתיבה באותם מקומות. כאשר הבעיה היא פיזית ניתן לבצע תיקון דיסק קשיח במחשב נייד והתיקון מתבצע במעבדת מחשבים שמבינה ויודעת כיצד לבצע את פעולת התיקון שלעיתים מסתכמת בהחלפת הלוח האלקטרוני של הדיסק. כיום יותר ויותר בעלי מחשבים ניידים מכירים את הטכנולוגיה החדשה SSD – Solid State Drive בעברים נקרא זיכרון שבבי, בדומה לכונני פלש אין בו חלקים נעים אלא שבב זיכרון ובקר המנהל את זרימת הנתונים. היתרון שאין כאן מנוע ואין נזקים שיכולים להיגרם עקב נפילה או זעזוע לדיסק ויש יותר סיכוי שתצטרכו תיקון מסך שבור במחשב נייד שאותו תצטרכו לתקן.